زبورِ دل

زبورِ دل

اندر معنای زبور: نوشته یا کتابی را زبور گویند.
اما زبور دل!
هر دلی را زبوری است در این عالم، کاش زبوری ناب بنویسیم بهر دل خود

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۹ فروردين ۰۰، ۲۳:۳۵ - محسن رحمانی
    چه زیبا .

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

جهاد با نفس: یاریگران دین اسلام

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۴
امام جواد(علیه السلام) ا ز پدر خویش و آن حضرت از جدش (علیه السلام) روایت کرده است: امیر المومین علی (علیه السلام) فرمودند: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده اند:

به راستی که خداوند ، اسلام را آفرید و برا ی آن میدان و نور و دژ و یاریگرانی قرار داد، اما میدان اسلام قرآن، نور آن حکمت، دژ و قلعه ی آن کار نیک و یاریگران آن من و اهل بیت من و شیعیان ما می باشند.


جهاد با نفس / صفحه 58


و واقعا اگر ما درست عمل کنیم و واقعا مسلمان باشیم. اسلام را یاری کرده ایم.

هر چه اسلام می کشد از رفتار بد ما بچه مذهبی هاست....

بیایید در این ماه مبارک، خودمان را اصلاح کنیم تا یاریگر اسلام شویم...

التماس دعا

یادواره شهدا

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۴۵

سلام بر همه ی هم سنگران خوب!

یادواره شهدا به بعد ماه مبارک رمضان موکول شد.

لطفا در انتخاب شهدا، در اولویت شهدای شاخص را در نظر نگیرید. چون خود من روی خاطرات آنها کار می کنم.

شهیدان شاخص منظورم:

چمران-باکری- همت- خرازی- احمد کاظمی- کاوه- شهبازی- رجایی- آوینی-ضابط-بروجرودی- بابایی- صیاد شیرازی-زین الدین و فهمیده

البته اگر از همین شهدا هم خاطره ی خوب دارید بفرستید.

ممنون از یا علی ات رفیق.

اجرتان با شهدا

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده

« اسلام عریان است، پس لباس آن حیا، و زینت آن وفا، و مروت و مردانگی آن عمل صالح و ستون آن ورع می باشد و برای هر چیزی اساس و بنیانی هست و بنیان اسلام، حب و دوستی ما اهل بیت می باشد.»


جهاد با نفس/ صفحه 57

جهاد با نفس، مکارم اخلاق

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴
امام صادق(علیه السلام) از پدران خویش نقل کرده است:

که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در وصیت خود به امام علی(علیه السلام) فرمودند:

یا علی سه چیز در دنیا و آخرت از مکارم اخلاق شمرده می شود: نخست اینکه از آن کس که به تو ظلم و ستم کرده بگذری، دوم اینکه به آن کسی که از تو  بریده بپیوندی، و سوم آنکه با کسی با جهالت و نادانی با تو برخورد کرده، حلم بورزی و بردباری نمایی.


جهاد با نفس-صفحه ی 56

مکارم اخلاق

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "به راستی که خداوند پیامبر خود را به مکارم اخلاق مخصوص فرمود؛ پس شما نیز خویشتن را بیازمائید؛ اگر آنها را در وجود خود یافتید، حمد الهی را به جا آورید و از خداوند زیادتی آنها را بخواهید."

پس حضرت شماره ی مکارم اخلاق را ده تا ذکر نمودند: یقین و قناعت و صبر و شکر و حلم و حسن خلق و سخاوت و غیرت و شجاعت و مروت.


خدایا! در این ماه خودت، به ما اخلاق نیکو ارزانی بگردان...


***

خواستم نباشم. اجازه نداد این دل دلباخته ام. باز با پست های جهاد با نفس به روز خواهم بود.

التماس دعا رفقا

جهاد با نفس؛ سهم سایر اعضا از ایمان

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۴۶

 سلام بر همه ی شما...

سه روز با پست جهاد با نفس شروع کردم. نفسم به شماره افتاده....

دارالمجانین است اینجا....

حق گوش و حق قلب را گفتم. حق سایر جوارح را می گویم:

حق زبان: و با زبان خوش با مردم تکلم کنید.(بقره /83)

حق چشم:بر چشم واجب شده که از آنچه خدا دیدنش را حرام نموده، نگاه نکنند و از آنچه که خداوند دیدنش را نهی نموده چشم بپوشانند.

حق دستان: بر دست ها واجب شده که به سوی آنچه خداوند حرام نموده است، دست درازی نکنند.  و بدانچه خدای عزوجل امر فرموده ، عمل نمایند  و بر دو دست ، صدقه دادن و صله رحم و جهاد در راه خدا و طهارت برای نمازها را واجب گردانیده است.

حق پاها: با آنها قدمی به سوی معصیت برنداشته و بر آنها واجب فرموده که به سوی آنچه رضایت و خشنودی خداوند عزوجل در آن است، گام بردارند. پس فرمود : " و هرگز در زمین به کبرو ناز راه مرو و غرور و نخوت مفروش ؛ که به نیرو زمین را نتوانی شکاف و به کوه در سربلندی نخواهی رسید(اسرا/37)"

حق صورت از ایمان: که به گاه شب و به گاه روز در اوقات نماز، در برابر او به سجده افتد.

 

رفقا گوش و چشم و دل ما را می سنجند.... می فهمید می سنجند. چه کار کردیم با خودمان؟؟؟؟؟؟

ایمان

ایمان را امام محمد باقر (ع) چینین تعریف نمود: ایمان یعنی اعتقاد به خداوند، تصدیق کتاب خداوند و نافرمانی و معصیت نکردن از خداوند....

داشتید حرف امام را؟ معصیت نکردن یعنی ایمان!!!

*****

رفقا کتاب جهاد با نفس را تهیه کنید.  شاید عمرم کفاف گفتن احادیثش را ندهد. این رمضان اگر حق جوارح را رعایت کنیم خیلی جلو می رویم. سعی کنیم، لغو نشنویم و لغو نگوییم و لغو نبینیم و لغو جایی نرویم و دل به لغو و بیهوده ها آلوده نکنیم.

رفقا بیایید دل را فقط برای یوسف مهدی خالی کنیم. عزیز آقا از عشق نگارخانم  40 سال غار نشین شده، وای بر من که با وجود طاووس اهل جنت آواره عشقش نشدم. و مرا با گناهانم شناختند، نه با عشق معشوقی چون مهدی فاطمه....



سهم گوش از ایمان

و خداوند برگوش واجب نموده است که از استماع و شنیدن آنچه خداوند  آن را حرام کرده است، دوری ورزد و از شنیدن آنچه که خدای عزوجل، شنیدنش را نهی کرده و بر او حلال نیست، خودداری کند و بدانچه خشم الهی در آن است، گوش نسپارد، خداوند عزوجل در این باره در کتاب خویش این گونه فرموده است که :"  چون آیات خدا را بشنوید بدان کافر شوید و استهزاء کنید؟ پس با این گروه  منافق مجالست نکنید تا در حدیثی دیگر داخل شوند.(نساء/140)"

 سپس موضع فراموشی و نسیان را استثناء کرده و فرموده:"  و چنانچه شیطان البته فراموشت ساخت، بعد از آنکه متذکر کلام خدا شدی، دیگر با گروه ستمکار مجالست نکن(انعام/68)"

و فرموده:" همانا اهل ایمان به  فیروزی و رستگاری رسیدند؛ آنان که در نماز خاشع و خاضع هستند و آنان که از سخن لغو و باطل روی برمی‌گردانند و آنان که زکات مال خود را به فقرا می دهند.(مومنون/ آیات 1تا4)" و نیز فرموده است:" و هرگاه بر عمل لغوی از مردم غافل بگذرند، بزرگوانه از آن درگذرند(قصص/55)"

پس این همانی ایمانی است که خدواند بر گوش واجب نموده است. که به انچه بر او حلال نیست، گوش نسپارد و عمل گوش همین است و این، از ایمان است.

***

خیلی از عمر ما صرف شنیدن مسائل لغو و بیهوده است ومثل شنیدن آهنگ ها، یا سریال های بیخود صدا و سیما و...

می گویند کاری را می خواهید انجام دهید اول به عاقبتش نگاه کنید, راستی اگر به جای شنیدن 20 دقیقه موزیک، 20 دقیقه حرف مفید و علمی گوش دهیم در زندگی موفق تر نیستیم چه بسا که 99 درصد موزیک ها تاثیر بدی بروی ناخودآگاه انسان دارد و ضمیر پاکش را بیهوده تباه می کند.

من که هر چه آهنگ داشتم در شب اول پاک کردم. بیایید تحول را شروع کنیم. گام های اولش سخت است اما بعدش خودمان شروع به دویدن می‌کنیم.

پسر مرحوم آقای بهجت می گفت: پدرم حتی 5 دقیقه از عمرش را صرف تلوزیون نکرد!! راستی حساب کنیم به جای آن همه ساعتی که حرف ها و چیزهایی گوش دادیم که به در ما نمی خورد، اگر زبان های خارجه را یاد می گرفیتم تا بحال چند دکترای زبان داشتیم...

کودکان ما نعمت های الهی اند. اگر ما مسیر اشتباه طی کردیم. برای فرزندان آینده خود بستر خوبی را رقم بزنیم. تا فردا و حدیثی دیگر

یاعلی

امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند:

همانا خداوند ایمان را بر اعضا و جوارح آدمیزاد واجب گردانید و آن را بر اعضای او قسمت  و بین آنها پخش کرد. پس عضوی از اعضای بدن نیست، مگر اینکه ایمانی بر ان واجب است؛ که آن ایمان، غیر از ایمانی است که بر عضوی دیگر واجب شده است.

سهم قلب از ایمان:

اقرار و معرفت و پیمان بستن و رضایت و تسلیم به اینکه خدایی جز خدای یگانه نیست، او شریکی ندارد؛ خداوندگاری یکتاست که شریک و فرزندی برای او نیست و محمد، بنده و پیامبر اوست و (ایمان قلبی)اقرار به تمامی پیامبران  یا کتاب هایی است که از جانب خداوند نازل شده است؛ پس این همان اقرار و معرفتی است که خداوند بر قلب آن واجب گردانیده و عمل قلب همین است و این سخن خدای عزوجل است که فرموده:"  نه آنکه به زبان از روی اجبار کافر شود و در دلش ایمان ثابت باشد(مانند عمار یاسر)" { نحل آیه 106} و نیز فرمود: "آگاه باشید که دل ها با یاد خدا آرام می گیرد".{ رعد ایه 28}و همچنین فرمود :" و اگر آنچه در دل دارید آشکارا یا مخفی کنید، همه را خدا در محاسبه ی شما خواهد آورد، آنگاه هر که را خواهد ببخشد و هر که را خواهد عذاب کند."{ بقره 284}

جهاد با نفس، اولین پست ویژه ی ماه رمضان

سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۰

اول سلام

حلول ماه بندگی و رحمت و مغفرت رو به همه ی شما دوستان خوبم تبریک می گم. امیدوارم دست پر از ماه خدا بیرون بیایم. یادتونه از برنامه صحبت کردم. حالا اولین بخش از برنامه رو براتون می گم.

کتاب جهاد با نفس به نظر من حقیر بهترین گزینه برای خودسازی در ماه رمضان است.

تالیف: شیخ محمد بن حسن حر عاملی و ترجمه ی اسلامی حسینی، نشر : بوستان قرآن

آقای بهجت(رحمه الله علیه) در مورد این کتاب فرمودند:

 هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب جهاد با نفس(وسائل الشیعه) را بخوانید و سعی کنید به ان عمل نمایید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتما عوض شده اید، مانند دارویی که انسان مصرف می کند و بعد از مدتی احساس بهبودی می کند.

واقعا کتاب جامع و کاملی است. بیایید این رمضان دل هایمان را واقعا التیام دهیم از زخم هایی که با گناهان خود بر آن وارد کرده ایم.

اولین حدیث از این کتاب را برای شما انتخاب کرده ام:

امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمودند:" قلبت را چونان هم نشینی پاک و فرزندی وفادار قرار ده و علمت را همچون پدری که از او تبعیت می نمایی قرار ده و نفست را همچون دشمنی  که با او به جهاد برخاسته ای قرار ده و ثروت و اندوخته ات را همچون عاریه ای که باید آن را به دست صاحبش برگردانی قرار ده".

بعدظهر یکشنبه میهمان حرم ملکوتی کریمه ی اهل بیت (سلام الله علیها) بودم. و دعاگوی همه ی دوستان...

آنجا که بودم از خیلی چیزها گفتم. اما فردا که شد، تمام حرف هایم را پس گرفتم و گفتم بانو! کاری با دلم کن که گوشم صدای شما اهل بیت را بشنود و چشمم، رخ زیبای مولایم را ببیند و دلم جز یاد خدا و شما نکند...

آمین رب العالمین...

رفقا سر سفره ی افطار حتما مرا هم یاد کنید.

عشق چیست؟؟

سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۴۷

آن نه عشق است که بتوان بر غم خوارش برد

یا توان طبل زنان بر سر بازارش برد

عشق می خواهم از آن سان که رهایی باشد

همان عشق که منصور سر دارش برد

عاشقی باش که به دریا زده و رفت

نه که گویند خسی بود که جوبارش برد

عشق یعنی قلم از تیشه و دفتر از سنگ

که به عمری نتوان دست بر آثارش برد